Zadania Referatu Organizacyjnego, Oświaty i Sportu
Do zadań Referatu Organizacyjnego, Oświaty i Sportu należą w szczególności:
1. W zakresie spraw organizacyjnych:
1) koordynowanie realizacji zadań z referatami w celu zapewnienia właściwej organizacji pracy Urzędu;
2) zgłaszanie inicjatyw i formułowanie wniosków mających na celu usprawnienie i podniesienie jakości pracy Urzędu;
3) upowszechnianie i wdrażanie w życie nowoczesnych metod organizacji pracy w Urzędzie;
4) opracowywanie projektu regulaminu organizacyjnego Urzędu oraz innych wewnętrznych unormowań prawnych, współudział w przygotowywaniu programów i planów pracy Urzędu;
5) zapewnienie prawidłowego obiegu dokumentów;
6) prowadzenie spraw z zakresu kontroli zewnętrznej i wewnętrznej;
7) koordynowanie sprawozdawczości w zakresie działania Urzędu;
8) prowadzenie kancelarii ogólnej i sekretariatu;
9) zapewnienie prawidłowego i terminowego obiegu korespondencji w Urzędzie;
10) organizowanie nadzoru i koordynowanie działań w zakresie załatwiania indywidualnych spraw mieszkańców, w tym skarg, wniosków i interwencji;
11) prowadzenie centralnych rejestrów i ewidencji: skarg i wniosków, petycji, upoważnień i pełnomocnictw, Zarządzeń Wójta;
12) prowadzenie ewidencji oraz realizacja wniosków z zakresu dostępu do informacji publicznej;
13) obsługa organizacyjno-techniczna narad i spotkań zwoływanych przez Wójta;
14) organizacja i obsługa zebrań wiejskich;
15) organizacja i koordynacja narad z sołtysami i radami sołeckimi;
16) wykonywanie zadań związanych z wyborami do Parlamentu Europejskiego, Sejmu i Senatu RP, Prezydenta RP, rady powiatu, rady gminy, wójta, referendum oraz samorządu mieszkańców wsi;
17) organizacja praktyk studenckich i uczniowskich oraz współpraca z organami zatrudnienia w zakresie organizacji staży, robót publicznych i prac interwencyjnych;
18) realizacja polityki kadrowej - przygotowywanie dokumentacji związanej z zawieraniem umów o pracę z pracownikami Urzędu, udzielaniem urlopów i zwolnień od pracy, awansowaniem, nagradzaniem przyznaniem nagród, w tym jubileuszowych, prowadzenie akt osobowych pracowników, list obecności, rejestru delegacji służbowych, ewidencji zwolnień lekarskich;
19) przeprowadzanie naboru na wolne stanowiska urzędnicze;
20) prowadzenie spraw związanych z badaniami wstępnymi, okresowymi i kontrolnymi pracowników, w tym wystawianie skierowań na badania;
21) prowadzenie spraw związanych ze służbą przygotowawczą;
22) opracowywanie projektów planów urlopów wypoczynkowych oraz prowadzenie ewidencji ich wykorzystania;
23) przygotowywanie techniczne zakresów obowiązków dla kierowników referatów;
24) prowadzenie ewidencji upoważnień do załatwiania spraw i wydawania decyzji administracyjnych oraz pełnomocnictw;
25) wydawanie świadectw pracy i zaświadczeń dotyczących stosunku pracy;
26) sporządzanie analiz zatrudnienia w Urzędzie oraz sprawozdań dla GUS;
27) organizowanie szkoleń dla pracowników Urzędu, prowadzenie spraw z zakresu doskonalenia zawodowego pracowników i monitorowanie ich realizacji;
28) zapewnienie właściwej informacji wizualnej dotyczącej czasu pracy Urzędu, godzin przyjmowania w sprawach skarg i wniosków, rozmieszczenia referatów i stanowisk pracy, zakresu załatwiania spraw interesantów;
29) zamawiania i prowadzenia ewidencji pieczęci urzędowych, ustalanie treści pieczęci urzędowych, ich zakup oraz prowadzenie ewidencji i likwidacja pieczęci urzędowych;
30) zamawianie książek oraz wydawnictw fachowych, prenumerata biuletynów i czasopism, prowadzenie ewidencji zakupionych pozycji wydawniczych;
31) przyjmowanie i wysyłanie korespondencji;
32) prowadzenie Biura podawczego;
33) redagowanie Biuletynu Informacji Publicznej i prowadzenie i aktualizowanie oficjalnej gminnej strony internetowej
34) podawanie do publicznej wiadomości na tablicy ogłoszeń w Urzędzie: ogłoszeń sądowych oraz obwieszczeń;
35) sporządzanie informacji o działaniach Wójta;
36) realizacja zapisów ustawy antykorupcyjnej;
37) koordynacja działań w zakresie realizacji ustawy lustracyjnej;
38) ewidencjonowanie oświadczeń majątkowych;
39) współpraca z organami jednostek samorządu terytorialnego i ich organizacjami w zakresie działań podejmowanych przez Wójta Gminy;
40) współpraca z urzędem statystycznym w zakresie prowadzenia spisu powszechnego;
41) koordynacja działań Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
2. W zakresie spraw gospodarczych:
1) utrzymanie i zapewnienie czystości w budynku Urzędu i przed Urzędem oraz dozorowanie budynku wraz z wyposażeniem,
2) nadzór, planowanie i organizowanie pracy pracowników obsługi,
3) konserwacja maszyn, urządzeń i sprzętu biurowego oraz obsługa kserokopiarek,
4) zaopatrzenie i gospodarka środkami rzeczowymi, środkami czystości, materiałami biurowymi, drukami, formularzami oraz prowadzenie magazynu materiałów biurowo-gospodarczych.
3. W zakresie oświaty:
1) ścisła współpraca z placówkami oświatowymi,
2) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, likwidacją, reorganizacją itp. placówek,
3) prowadzenie spraw komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego,
4) sporządzanie sprawozdawczości oświatowej,
5) organizacja dowozu dzieci do szkół na zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne,
6) prowadzenie spraw dotyczących arkuszy organizacyjnych placówek oświatowych,
7) koordynowanie spraw związanych z rozliczaniem subwencji oświatowych i budżetu finansowego jednostek oświatowych,
8) współpraca ze związkami zawodowymi nauczycieli,
9) opracowywanie regulaminu wynagradzania nauczycieli (opracowanie aktu) oraz nadzór na tworzeniem regulaminów dla pracowników administracji i obsługi w placówkach oświatowych oraz instytucji kultury;
10) organizowanie konkursów na dyrektorów placówek oświatowych;
11) sporządzanie karty oceny pracy dyrektorów placówek oświatowych,
12) kontrola spełniania obowiązku szkolnego,
13) współpraca z Kuratorium Oświaty,
14) prowadzenie spraw w zakresie przyznawania przez Gminę stypendiów dla uczniów,
15) realizacja zadań wynikających z ustawy o opiece nad dziećmi do lat 3,
4. w zakresie kultury i sportu :
1) współpraca z Gminnym Centrum Kultury oraz z Gminną Biblioteką Publiczną,
2) prowadzenie rejestru instytucji kultury,
3) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem stypendiów,
4) prowadzenie dokumentacji dotyczącej wydawania decyzji na odbycie imprezy masowej na terenie Gminy,
5) współpraca z organizacjami pozarządowymi,
6) przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań związanych z przyznaniem dotacji przeznaczonych na rozwój sportu,
7) współpraca z mediami, prowadzenie i koordynowanie ustalonej polityki informacyjnej w celu kreowania pozytywnego wizerunku Urzędu oraz redagowanie i kolportacja prasy lokalnej i prowadzenie kroniki Gminy,
8) promocja Gminy,
9) organizacja imprez publicznych i masowych,
10) organizacja zbiórek publicznych.
11) współorganizacja i koordynacja imprez kulturalnych i sportowych,
5. w zakresie obsługi Rady Gminy:
1) obsługa merytoryczna, organizacyjna oraz biurowa Rady Gminy, komisji Rady Gminy, klubów radnych i radnych;
2) obsługa organizacyjno-techniczna sesji Rady Gminy i posiedzeń komisji 3) prowadzenie:
a) rejestru uchwał,
b) rejestru wniosków i interpelacji radnych,
c) ewidencji wniosków i opinii komisji,
4) przekazywanie uchwał Rady Gminy Wojewodzie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej oraz aktów prawa miejscowego do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego;
5) wykonywanie czynności zapewniających Przewodniczącemu Rady kierowanie jej pracami;
6) zapewnienie radnym pomocy w sprawowaniu przez nich mandatu;
7) przekazywanie informacji dotyczących pracy Rady Gminy na stronę BIP Urzędu;